Acne

Acne is een veel voorkomende aandoening bij jongeren, maar ook volwassenen kunnen er last van hebben.

Acne is een aandoening van het haartalgkliercomplex. Talgklieren monden uit in haarzakjes. Deze talgklierfollikels komen overal op het lichaam voor, behalve in de handpalmen en op de voetzolen. De dichtheid van de talgklierfollikels en de talgproductie zijn het grootst in het gelaat, op de rug en op de borst. De huid bevat op elke vierkante centimeter ongeveer 15 talgklieren. Talg heeft een aantal belangrijke functies zoals het voorkomen van vochtverlies in de huid, het beschermen tegen bacteriën en schimmels en het soepel houden van de huid.

Acneklachten zijn het gevolg van:

• Een verhoogde talgproductie

• Hyperkeratose en obstructie van de talgklieruitvoergang

• Folliculaire kolonisatie met Propionibacterium Acne (P. Acnes)

• Het vrijkomen van ontstekingsmediatoren in de huid

Acne is een aandoening met een relatief grote invloed op de kwaliteit van leven van de (veelal) jonge patiënten.

Acnelittekens

Acnelittekens kunnen bij elke vorm van acne ontstaan, maar vooral na het doormaken van een ernstige vorm van acne (conglobata). Typerende acnelittekens zijn diepe putjes, die vooral in het gezicht als cosmetisch storend worden ervaren. Littekens verdwijnen nooit helemaal vanzelf.

Acne behandeling:

Als u baat hebt bij een acnebehandeling en bij ons een afspraak hebt gemaakt, vindt eerst een gratis en vrijblijvend intakegesprek plaats waarin de huidtherapeut een huidanalyse maakt en de mogelijke behandelingen met u bespreekt om samen te bepalen welke behandeling voor u het geschiktst is. Er wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld. Daarnaast worden vóór en na de behandeling foto’s gemaakt om de resultaten te kunnen evalueren. Acne of acne littekens kunnen op verschillende manieren behandeld worden met behulp van medische peeling en/of microneedling.

Vergoeding

Door de meeste zorgverzekeraars worden de behandelingen in het gelaat vergoed. Raadpleeg uw zorgpolis of vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden. Clinic LuxaSkin is erkend door alle zorgverzekeraars.